Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Hallo,
Ik heb een ARP oliepomp driveshaft gekocht, en wil de pomp en shaft monteren (ford 460).
Deze moet in de pomp, en dan vervolgens de pomp van onderen af vastschroeven.
Wanneer ik dit doe, zie ik van bovenaf de (puntige 6-kant) as zitten, welke in de distributor komt.
Punt is alleen dat dit asje niet in het midden van het gat zit.
Het lijkt wel alsof het gat een stuk groter is dan het asje (logisch, want de distributor as valt er overheen), maar: als het asje niet in het midden zit, bemoeilijkt dit natuurlijk het correct monteren van de distributor....
Ik had eigenlijk verwacht dat de opening aan de carterzijde van het blok wat kleiner zou zijn, waardoor de as in het midden van het gat gehouden wordt.
Iemand hier die me even op weg kan helpen? Kan ik hem zo monteren? Of is er iets niet in de haak?
Het onderblok is een D9TE.
Ik kan er in mijn boeken niets over vinden helaas...
thnx.
Uploaded with ImageShack.us
Ik heb een ARP oliepomp driveshaft gekocht, en wil de pomp en shaft monteren (ford 460).
Deze moet in de pomp, en dan vervolgens de pomp van onderen af vastschroeven.
Wanneer ik dit doe, zie ik van bovenaf de (puntige 6-kant) as zitten, welke in de distributor komt.
Punt is alleen dat dit asje niet in het midden van het gat zit.
Het lijkt wel alsof het gat een stuk groter is dan het asje (logisch, want de distributor as valt er overheen), maar: als het asje niet in het midden zit, bemoeilijkt dit natuurlijk het correct monteren van de distributor....
Ik had eigenlijk verwacht dat de opening aan de carterzijde van het blok wat kleiner zou zijn, waardoor de as in het midden van het gat gehouden wordt.
Iemand hier die me even op weg kan helpen? Kan ik hem zo monteren? Of is er iets niet in de haak?
Het onderblok is een D9TE.
Ik kan er in mijn boeken niets over vinden helaas...
thnx.
Uploaded with ImageShack.us
Last edited by stef on Wed Apr 06, 2011 9:17 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 463
- Joined: Sat Nov 06, 2010 6:08 pm
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Sorry, maar snap niet precies wat er wordt bedoelt, misschien makkelijk er even een fototje van te maken.
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
dit is normaal.
kan soms een enorm gepier zijn om de verdeler erin te krijgen en dan ook nog op de juiste stand.
je zou ook eerst de verdeler er in de goede stand in kunnen zetten en dan de aandrijfpen erin en de oliepomp eronder.
andre
kan soms een enorm gepier zijn om de verdeler erin te krijgen en dan ook nog op de juiste stand.
je zou ook eerst de verdeler er in de goede stand in kunnen zetten en dan de aandrijfpen erin en de oliepomp eronder.
andre
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
ok.
Ik had dit met mijn 400 blok namelijk niet volgens mij, of het is me nooit opgevallen en "per ongeluk" altijd goed gegaan..
thnx.
Ik had dit met mijn 400 blok namelijk niet volgens mij, of het is me nooit opgevallen en "per ongeluk" altijd goed gegaan..
thnx.
-
- Posts: 506
- Joined: Mon Sep 15, 2008 9:44 pm
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Hallo Stef, snap je verhaal niet helemaal.
Ik heb 2 jaar terug mijn ontsteking en de oliepomp van m'n Country Squire vervangen, ook een 460 cui.
Originele nieuwe oliepomp gemonteerd, ontstekings as valt in de as van de oliepomp! Uit jouw verhaal lijk ik op te maken dat ie er om heen zou moeten? Correct me if I'm wrong.
Nadat ik de oliepomp gemonteerd had, de oude ontstekings as op een accuboormachine gezet, auto op contact en boormachine aangezet, om te checken of het olielampje uitgaat, of de oliepomp dus werkt.
Vervolgens de ontsteking geplaatst, ontstekings as in de oliepomp!
Daarna ontsteking stellen, zelfs voor een leek als mij, a piece of cake.
Btw, de speling waar je het over hebt, zit die beneden of boven?
Als die boven zit, ff checken, op je ontstekings as hoort aan de bovenzijde, waar hij het blok ingaat een kunststof bus te zitten, die heft de speling op.
Bij mij lag die kunststofbus in delen in het carter, waardoor mijn oliepomp stukjes plastic opgezogen had en vast ging zitten, dus de geest gaf, kunststof zat in oliepomp, die stond dus stop, tandwiel en onsteking kaduuk.....
Grtz. Jos
Grtz. Jos
Ik heb 2 jaar terug mijn ontsteking en de oliepomp van m'n Country Squire vervangen, ook een 460 cui.
Originele nieuwe oliepomp gemonteerd, ontstekings as valt in de as van de oliepomp! Uit jouw verhaal lijk ik op te maken dat ie er om heen zou moeten? Correct me if I'm wrong.
Nadat ik de oliepomp gemonteerd had, de oude ontstekings as op een accuboormachine gezet, auto op contact en boormachine aangezet, om te checken of het olielampje uitgaat, of de oliepomp dus werkt.
Vervolgens de ontsteking geplaatst, ontstekings as in de oliepomp!
Daarna ontsteking stellen, zelfs voor een leek als mij, a piece of cake.
Btw, de speling waar je het over hebt, zit die beneden of boven?
Als die boven zit, ff checken, op je ontstekings as hoort aan de bovenzijde, waar hij het blok ingaat een kunststof bus te zitten, die heft de speling op.
Bij mij lag die kunststofbus in delen in het carter, waardoor mijn oliepomp stukjes plastic opgezogen had en vast ging zitten, dus de geest gaf, kunststof zat in oliepomp, die stond dus stop, tandwiel en onsteking kaduuk.....
Grtz. Jos
Grtz. Jos
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
dag Jos,
Ik weet hoe het in elkaar zit, en je verhaal is me bekend. Wat ik bedoelde, is wellicht op de foto wat duidelijker te zien; Het gaatje waar de as vanonder af invalt, is een stuk groter dan het asje zelf, waardoor deze niet centreert en aan de kant van het gaatje blijft liggen. Dit bemoeilijkt het plaatsen van de ontsteking, ondanks dat het asje is afgeschuind.
Wanneer de ontsteking eenmaal zit, maakt het niets meer uit, want dan zit hij inderdaad in het midden.
Ik vroeg mij alleen af of dit zo hoorde. Ik kan me namelijk voorstellen dat er wellicht nog een busje of ringetje overheen hoort om het asje te centreren.
Ik weet hoe het in elkaar zit, en je verhaal is me bekend. Wat ik bedoelde, is wellicht op de foto wat duidelijker te zien; Het gaatje waar de as vanonder af invalt, is een stuk groter dan het asje zelf, waardoor deze niet centreert en aan de kant van het gaatje blijft liggen. Dit bemoeilijkt het plaatsen van de ontsteking, ondanks dat het asje is afgeschuind.
Wanneer de ontsteking eenmaal zit, maakt het niets meer uit, want dan zit hij inderdaad in het midden.
Ik vroeg mij alleen af of dit zo hoorde. Ik kan me namelijk voorstellen dat er wellicht nog een busje of ringetje overheen hoort om het asje te centreren.
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Stef, ik heb toevallig afgelopen weekend mijn onsteking ook terug gezet in mijn lincoln. Bij mij precies hetzelfde als bij jou op de foto. Asje niet in het midden. Probleem was dat de onsteking niet helemaal in de wagen wilde zakken. Met dop 24 op de krukas de motor een stukje verdraaien en dan zakt de onsteking zo op zn plaats.
Het lijkt mij dus wel dat het hoort zo.
Het lijkt mij dus wel dat het hoort zo.
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Okee, perfect, dank voor de info.
-
- Posts: 1181
- Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Beetje speling op de oliepomp hadden wij laatst ook bij een Mk III (niet de mijne)... Erg lang lopen hannesen voordat de ontsteking er uiteindelijk weer inviel... jouw optie hadden we even niet aan gedacht ...Jeroen_Sp wrote:Het lijkt mij dus wel dat het hoort zo.
-
- Posts: 506
- Joined: Mon Sep 15, 2008 9:44 pm
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Owja, dat met die 24er dop op de krukaspoelie was ik nog vergeten in mijn verhaal, sorry
-
- Posts: 70
- Joined: Mon Feb 09, 2004 10:32 pm
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Nog wat fotootjes om e.e.a te verduidelijken:
http://www.hyperlinc.nl/ford-460-rebuil ... index.html
...en inderdaad tekens een klein stukje draaien aan de krukas zodat de as van de distributeur over de drive shaft van de oliepomp valt.
Houd er rekening mee dat wanneer je de verdeler erop zet dat dan de rotor nog een paar graden naar rechts draait.
Check daarom voor de zekerheid, wanneer de distibuteuras erop zit, je voorontstekingsmoment nog even.
Groeten Gijs
http://www.hyperlinc.nl/ford-460-rebuil ... index.html
...en inderdaad tekens een klein stukje draaien aan de krukas zodat de as van de distributeur over de drive shaft van de oliepomp valt.
Houd er rekening mee dat wanneer je de verdeler erop zet dat dan de rotor nog een paar graden naar rechts draait.
Check daarom voor de zekerheid, wanneer de distibuteuras erop zit, je voorontstekingsmoment nog even.
Groeten Gijs
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Gijs stelt de ontsteking met een stilstaande motor????
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
haha, gijs heeft wel geleerd dat niet nog een keer te doen
-
- Posts: 70
- Joined: Mon Feb 09, 2004 10:32 pm
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Neeej Jongûh!
Was idd niet helemaal duidelijk.
't Gaat mij d'r om dat je de voorontsteking nog even controleert en juist instelt voordat je weer gaat rijden.
Wanneer je de verdeler terugplaatst en het tandwiel onderaan de verdeleras zit net een tandje eerder of later t.o.v. orgineel dan staat je rotor niet goed.
Wanneer je de stand van de verdelervoet t.o.v het blok hebt gemarkeerd vooraf en het voorgaande is het geval dan ga je mooi de bietenbrug op met je ontstekingsmoment, vandaar altijd even nameten nadehand.
Groeten Gijs
Was idd niet helemaal duidelijk.
't Gaat mij d'r om dat je de voorontsteking nog even controleert en juist instelt voordat je weer gaat rijden.
Wanneer je de verdeler terugplaatst en het tandwiel onderaan de verdeleras zit net een tandje eerder of later t.o.v. orgineel dan staat je rotor niet goed.
Wanneer je de stand van de verdelervoet t.o.v het blok hebt gemarkeerd vooraf en het voorgaande is het geval dan ga je mooi de bietenbrug op met je ontstekingsmoment, vandaar altijd even nameten nadehand.
Groeten Gijs
Re: Ford 460: oliepomp drive shaft, speling, hoort dit?
Stef, bij mij precies hetzelfde, dus niets aan de hand.
Als je 'm wilt verdraaien met een dopsleutel, plak dan voor de zekerheid de dop aan het verlengstuk vast met plakband, je wilt niet hebben dat hij losschiet als je 'm terugtrekt.
Als je 'm wilt verdraaien met een dopsleutel, plak dan voor de zekerheid de dop aan het verlengstuk vast met plakband, je wilt niet hebben dat hij losschiet als je 'm terugtrekt.