kikkegek wrote:
uhm, het water gaat er linksboven in en rechtsonder uit. wat heb ik dan?
Hmmm, dan weet ik nog niks, dat kan ook in beide gevallen.
Kijk naar de kappen, die zitten dan links en rechts van de koelblok bij een horizontale radiateur en boven en onder -zoals op de radiateur op jou tekening- bij een verticale uitvoering
Ja denk ook nog even mee, het lijkt erop dat de thermostaat niet goed afdicht, dit kun je kontroleren als volgt.
Met koude motor de radiateurdop eraf halen , blok starten even wat toeren laten maken 1500 -2000 en op het moment dat het blok deze toeren maakt even in de radiateur kijken of er stroming op het koelwater zit, is dit met een koud blok al redelijk veel staat de thermostaat open = vernieuwen. staat het koelwater zo goed als stil is de thermostaat dicht, dan denken we even verder.
kikkegek wrote:als de radiator te groot zou zijn, dan zou die toch steeds weer dichtgaan de thermostaat...
Nee, als je blok te koel zou blijven, zou de thermostaat niet eens open gaan. Bij koelwater van ca. 85 graden Celsius gaat ie open, totdat de temp weer daalt...
vanmorgen even de motor gestart met de radiatordop eraf.
hij zit vol tot de nok, maar als ik gas geef zie je het peil een centimeter of twee dalen...ik kan niet echt zien of het stroomt, maar daar lijkt het wel heel erg veel op...
weird, dan zou de thermostaat dus niet goed afsluiten...ik heb net nieuwe thermostaat en nieuw thermostaathuis geplaatst...hoe ken dat dan lekken?
Het peil daalt omdat je waterpomp de boel aanzuigt...
Wacht tot ie warm is, dan zou je verschil moeten zien. En ga eens rijden met een stuk karton achter je grill...
mag ik heel even inhaken?
Mijn chevy Van blaast wel gloeiend hete lucht door de roosters, maar de temp. meter komt niet boven de 100 fahrenheid. Blok regelt zichzelf wel terug naar laag stationair. Is er bij mij dan een sensor kapot? Zo ja, waar zit ie en hoe te vervangen?
ik zou eens voor de aardigheid de fan eraf sleutelen en zonder gaan rijden om te kijken wat-ie dan doet,( wel de fan en de sleuteltjes die je gebruikt hebt om hem eraf te halen in de kofferbak gooien )..... loopt de temperatuur dan wel netjes op zou ik gaan denken aan een elektrische fan die pas begint te draaien als het nodig is......
ik zou eens voor de aardigheid de fan eraf sleutelen en zonder gaan rijden om te kijken wat-ie dan doet,( wel de fan en de sleuteltjes die je gebruikt hebt om hem eraf te halen in de kofferbak gooien )..... loopt de temperatuur dan wel netjes op zou ik gaan denken aan een elektrische fan die pas begint te draaien als het nodig is......
Inderdaad dat zat ik ook net te denken.
Heb twee Chevrolets gehad met Chevy 350 en die bleven ook zo koel. In de winter was dat minder.... duurde erg lang voor er een beetje warmte uit de kachel kwam.
Dit bleek te liggen aan de 7 blade fan (zonder clutch) die altijd vol mee draaide met het motor toerental.
Electrische fan gemonteerd probleem opgelost.
Last edited by Speedybuick on Thu Apr 07, 2011 8:39 am, edited 1 time in total.
die fan op de foto is geen flex-fan hoor, is gewoon een vaste fan ( heb ik ook op m'n Riviera zitten met maar 4 schoepen en die houd het 455 blok netjes op temperatuur )