versnelling komt laat in

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Caddy_v8 »

Als de olie sterk vervuild is kun je deze het beste zeven en dan weer terugschudden. Eventueel bijvullen met nieuwe, maar niet in zijn geheel door nieuwe vervangen dus. Dan is je bak very soon naar de knoppen. Been there, done that...en ik hoorde van de automatenboer dat dit de oorzaak ervan was.

Of je gaat natuurlijk grondig te werk en volgt Country Squire's tip op. Maar alleen filter vervangen en nieuwe olie is vragen om troubles....dan kun je beter de oude zeven.
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Supervaags »

wacht even, wat moet ik nu doen? :oops:

mijn olie was best wel vies, beetje donkerrood.. bruin zeker niet, maar er lag toch redelijk wat troep onderin het carter. :?
ik heb dus alleen het carter los gehaald om het filter te vervangen, dan haal je er ongeveer 3,5/4 liter olie af wat ik zo zag..

zeven dus of kan ik er de nieuwe olie op doen, zonder dat hij naar de kloten loopt? :(
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Caddy_v8 »

Mij is duidelijk gezegd dat als de olie vies is, je deze het beste kunt zeven en teruggieten. Eventueel bijvullen met nieuwe. Ik heb destijds ook alleen de filter en de olie vervangen en 2 weken later was mijn bak om zeep. De automatenboer zei dat dat door de nieuwe olie kwam. Deze zou dan vastgekoekte resten losweken die dan in de bak zelf terecht komen (met alle gevolgen van dien).
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Supervaags »

ik zal even kijken in hoeverre ik de oude olie kan filteren, misschien dat ik er ongeveer 1 liter nieuwe aft bij meng.
de olie liep langs de carterpan enzo.. werd het niet echt schoner van.
het idee blijft een beetje raar om er weer die vieze(gefilterde) olie op te doen.
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Caddy_v8 »

I know, klinkt ook vreemd. Maar dit is wat een vakman me zei. 100% nieuwe olie zou de bak om zeep helpen (als de olie heel vies was), tenzij je natuurlijk de boel gaat flushen etc etc...
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Supervaags »

als een vakman dat zegt ga ik daar niet aan twijfelen.. dus alle olie gefilterd en weer terug gegooid, en iets meer als een halve liter aangevuld met nieuwe olie.

olie aan de stok is weer helemaal mooi helder, geen grijze bende er meer aan.

hij schakelt nu ook weer sneller in de versnelling, als is het maar een fractie, er is duidelijk verschil.
blij dat ik het vervangen heb :) bedankt voor de tips

(en ik heb toch maar even een aftap plug erop gemaakt :P )
Caddy_v8
Posts: 2612
Joined: Tue Mar 20, 2007 4:13 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Caddy_v8 »

Succes ermee!
Henri
Posts: 81
Joined: Sun Nov 02, 2008 5:40 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Henri »

Hoi De olie verbrand niet het zijn de platen die verbranden en die dan de geur naar de olie overbreng dus wat je ruikt is eigenlijk het teken dat je bak slipt .
en dat kan veel oorzaken hebben maar kan ook zeker een vuil filter zijn.

Gr Henri



http://www.specialgear.nl
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by olle griese »

Nu ik er vanaf deze week in rij word het steeds erger.
De eerste kilometers slipt hij ook behoorlijk.
Pas na een paar kilometers trekt hij goed als ik het gas in trap.
Zou dit echt alleen een verstopt filter zijn.
Het is een TH400 en het olie staat op peil (en mooi rood)
blazer73
Posts: 28
Joined: Mon Apr 05, 2010 6:43 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by blazer73 »

Hoi, bij mijn blazer is het precies andersom. Als ik hem in zijn achteruit zet duurt het drie seconden voor hij hem pakt, en dan gebeurt het met een grote klap. Voor de rest schalt hij soepel, het is alleen in zijn achteruit.
Olie ook mooi rood, en geen brandlucht. Alleen toen ik het filter en de olie ging verversen kwam er een zooi met gruis mee.
Image

Image

Tijd voor een bakrevisie dus, dan weet je zeker dat hij er weer een tijd tegen kan.
Als je een beetje handig bent en je hebt goede documentatie is het ook zelf te doen, er zijn complete revisiesetjes te koop

Succes
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: versnelling komt laat in

Post by kn@pestaart »

Caddy_v8 wrote:Mij is duidelijk gezegd dat als de olie vies is, je deze het beste kunt zeven en teruggieten. Eventueel bijvullen met nieuwe. Ik heb destijds ook alleen de filter en de olie vervangen en 2 weken later was mijn bak om zeep. De automatenboer zei dat dat door de nieuwe olie kwam. Deze zou dan vastgekoekte resten losweken die dan in de bak zelf terecht komen (met alle gevolgen van dien).
Wat een crap... Die vier liter die eruit komt? Van de 14 liter in totaal? Gewoon verso ATF erin.
alie-r
Posts: 599
Joined: Thu Oct 27, 2005 7:16 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by alie-r »

heb al enkele oude bakken gedemonteerd en gereviseerd maar nog nooit geen "aangekoekte" zooi tegen gekomen.
wel een beetje donkere aanslag hier en daar, maar daarvoor zou ik nooit de oude olie weer gebruiken.
en normaal gesproken blijft het meeste vuil ook in de carterpan, dus als je die al schoongemaakt hebt zie ik geen problemen in het vullen met nieuwe olie.
ook gelijk je rembanden even stellen. staat vaak wel in je werkplaatshandboek hoe en wat.

andre
Supervaags
Posts: 2835
Joined: Wed Jun 20, 2007 5:45 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by Supervaags »

mijn filter was nog veel viezer, maar die grijze prut had ik er niet in.. aangezien ik nu een aftaplug heb gemaakt kan ik dus ook nog overwegen nieuwe olie erin te doen..
overigens werkt hij nu weer prima :)
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: versnelling komt laat in

Post by kn@pestaart »

Ik heb een jaar met een gebroken sprag gereden. De veertjes lagen onderin mijn bak. Sprag(rollerclutch) vervangen en rijden. Atf is nu nog steeds mooi rood. Ben al weer een tijdje verder. Dus hoezo revisie.... ;)
olle griese
Posts: 392
Joined: Sat Mar 13, 2010 5:31 pm

Re: versnelling komt laat in

Post by olle griese »

Vandaag de bakolie vervangen, filter vervangen en een aftapplug geplaatst.
Hij schakelt weer perfect :D
Wat mij wel wat zorgen baart is dat er slutch in zat.
Wel alles netjes schoon gemaakt maar hoe kan dat (ik neem aan vocht) er in komen?
Korte afstandjes?
Post Reply