Mijn Thunderbird wordt te warm.
Mijn Thunderbird wordt te warm.
In een ander topic had ik al eens iets gevraagt over mijn radiateur.
Inmiddels weet ik dus dat het een orginele is maar dat de radiateur van de airco die net zo groot is en er voor zit er niet meer inzit.
Na wat testen de afgelopen dagen heb ik het volgende geconstateerd:
Wanneer ik binnendoor blijf rijden wordt de Ford niet warmer dan zon 80 graden. Zodra ik dan de snelweg op rijd en 100 ga rijden gaat hij langzaam richting 100 graden. Warmer wordt hij niet.
Vandaag heb ik zon 70 kilometer snelweg gereden en ben toen een stuk 120 gaan rijden. Al vrij snel loopt hij dan op naar de 105 graden. Verder ging ik niet want bij 100 graden begint het rode gebied.
ik ben toen afgezakt naar 80 kilometer per uur (was gelukkig niet druk) en vrij snel zakt hij dan weer onder de 100 graden. Het laatste stukje weer binnendoor naar huis en de temperatuur zakt verder naar de 90 graden.
Het is nu nog redelijk koud buiten, maar als straks de lente begint en de temeratuur oploopt ben ik bang dat ik helemaal geen snelweg meer kan rijden.
Ik vind het vreemd dat de temperatuur juist op de snelweg zo hoog op loopt. Je zou verwachten dat je dan optimale rijwing koeling hebt.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
De termostaat zit er helemaal niet meer in. Het koelwater stroomt gelijk zodra ik de Ford koud start.
Inmiddels weet ik dus dat het een orginele is maar dat de radiateur van de airco die net zo groot is en er voor zit er niet meer inzit.
Na wat testen de afgelopen dagen heb ik het volgende geconstateerd:
Wanneer ik binnendoor blijf rijden wordt de Ford niet warmer dan zon 80 graden. Zodra ik dan de snelweg op rijd en 100 ga rijden gaat hij langzaam richting 100 graden. Warmer wordt hij niet.
Vandaag heb ik zon 70 kilometer snelweg gereden en ben toen een stuk 120 gaan rijden. Al vrij snel loopt hij dan op naar de 105 graden. Verder ging ik niet want bij 100 graden begint het rode gebied.
ik ben toen afgezakt naar 80 kilometer per uur (was gelukkig niet druk) en vrij snel zakt hij dan weer onder de 100 graden. Het laatste stukje weer binnendoor naar huis en de temperatuur zakt verder naar de 90 graden.
Het is nu nog redelijk koud buiten, maar als straks de lente begint en de temeratuur oploopt ben ik bang dat ik helemaal geen snelweg meer kan rijden.
Ik vind het vreemd dat de temperatuur juist op de snelweg zo hoog op loopt. Je zou verwachten dat je dan optimale rijwing koeling hebt.
Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
De termostaat zit er helemaal niet meer in. Het koelwater stroomt gelijk zodra ik de Ford koud start.
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
Had mijn blok dus ook last van. Heb de radiateur grondig gereinigd binnen-en buitenkant, nieuwe waterpomp geplaatst, nieuwe inlaatspruitstukpakkingen (waarin dus ook een waterkanaal loopt), nieuwe thermostaat + nieuwe slangen boven en onder én een nieuwe thermoclutch op de fan gemonteerd.
Resultaat is dat ie weer koelt als een bezetene en alles perfect op temperatuur is.
Gaat hier om een Pontiac 350 blok btw.
Resultaat is dat ie weer koelt als een bezetene en alles perfect op temperatuur is.
Gaat hier om een Pontiac 350 blok btw.
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
Op wat voor temperatuur meter kijk je dan? Als dat een originele temp. meter is dan is het waarschijnlijk in graden Fahrenheit. Wat dus zou betekenen dat je koelwater juist niet warm genoeg wordt, het ontbreken van een thermostaat kan dat verklaren.
Als het in graden Fahrenheit is, moet het ongeveer 195 graden worden.
Als het in graden Fahrenheit is, moet het ongeveer 195 graden worden.
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
Wat Firefly zegt.
Trouwens; zonder thermostaat rijden is voor even geen probleem maar voor altijd niet goed.
Zo`n ding zit er niet voor niets in.
Trouwens; zonder thermostaat rijden is voor even geen probleem maar voor altijd niet goed.
Zo`n ding zit er niet voor niets in.
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
Wolfman wrote: De termostaat zit er helemaal niet meer in. Het koelwater stroomt gelijk zodra ik de Ford koud start.
doe die d'r eerst maar eens in dan......hoort er namelijk ook in te zitten, als het ding er niet in zit kan het zijn dat je koelwater ( koelvloeistof bedoel ik, nooit water erin doen i.v.m. levensduur van radiator enz. ) dusdanig snel door je koelsysteem stroomt dat het de tijd niet krijgt om af te koelen....
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
Firefly wrote:Op wat voor temperatuur meter kijk je dan? Als dat een originele temp. meter is dan is het waarschijnlijk in graden Fahrenheit. Wat dus zou betekenen dat je koelwater juist niet warm genoeg wordt, het ontbreken van een thermostaat kan dat verklaren.
Als het in graden Fahrenheit is, moet het ongeveer 195 graden worden.
yep.....zo kan het ook nog, krijgt je blok de kans niet om warm te worden, rij je dus constant rond met een koude motor, ook niet al te best voor de levensduur, kachel zal dan ook niet veel warmte geven...
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
Temperatuur meter geeft in graden celsius.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
Eerst de thermostaat er weer terug in, als het een oude 2dehandsje is even controleren in een pannetje water, het liefste een nieuwe natuurlijk.
Dan weer verder testen.
Dan weer verder testen.
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
wat voor motor ligt erin??
als het een 335-serie motor is, kijk dan dat er een goede thermostaat ingaat,. GEEN thermostaat voor een Ford Smallblock die ook in een AMC of Chevy kan, die is niet goed.
het moet een 335 type specifieke thermostaat zijn....
als het een 335-serie motor is, kijk dan dat er een goede thermostaat ingaat,. GEEN thermostaat voor een Ford Smallblock die ook in een AMC of Chevy kan, die is niet goed.
het moet een 335 type specifieke thermostaat zijn....
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
Er ligt een 350 5,8 Cleveland in.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
351 Cleveland
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
Pavement Pounder wrote:351 Cleveland
-
- Posts: 9610
- Joined: Tue Feb 03, 2004 6:27 pm
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
en die bird is uit 78??, das geen Cleveland, maar hoogstwaarschijnlijk een 351M, of een 400.maar geen C. of er moet een andere motor ingelepeld zijn...
desalnietteplus, moet er dan alsnog een 335-serie thermostaat in..
desalnietteplus, moet er dan alsnog een 335-serie thermostaat in..
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
Sorry je hebt gelijk er ligt een 351M blok in. Raak een beetje in de war af en toe .... haha
Ik zit de laatste tijd veel te lezen over deze blokken om er wat meer over te weet te komen maar haal ze nu dus een beetje door elkaar.
Ik zit de laatste tijd veel te lezen over deze blokken om er wat meer over te weet te komen maar haal ze nu dus een beetje door elkaar.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: Mijn Thunderbird wordt te warm.
Geeft niet,
Als je furd rijd krijg je meer last van ongemakkelijheden.
Als je furd rijd krijg je meer last van ongemakkelijheden.