Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by Cutlass Supreme 1978 »

Onlangs heb ik een oldsmobile cutlass supreme brougham gekocht uit 1978. De auto verkeerd in zeer goede staat en heeft nog geen 100.000 km gelopen. het enige dat nu niet werkt is de heater, het wordt maar niet warm in de auto, de ventilator werkt wel en de airco ook, de zekering heb ik al gecheckt en is ook in orde. Het werkplaats handboek is in bestelling maar tot die tijd is het best koud. Wie kan mij helpen, zal vast iets onbenulligs zijn hoop ik....

Groeten Lars
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by johnny »

heb bij mij voor de winter m'n kachelradiatortje vernieuwd.....had het eerst al eens goed doorgespoeld maar het werd er niet veel beter mee.....moest toen een bestelling doen uit Amerika en heb zo'n nieuw dingetje mee laten komen, is nu lekker warm binnen...ding is immers 30 jaar oud, 't beste zal er wel af zijn.....welkom trouwens hier...
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by Cutlass Supreme 1978 »

Snelle reactie zeg!!.. het radiator kacheltje nakijken lijkt me een leuk klusje, het is echter zo dat dit mijn eerste oldtimer is en als ik de kap opentrek kan ik niet goed zien wat nou de kachel is en wat niet. klinkt een beetje onhandig maar zonder boekje of plaatje van "dit is dit" onder de kap is het niet zo simpel.
Big Alf
Posts: 2574
Joined: Fri Dec 16, 2005 1:07 am

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by Big Alf »

Het beste zou zijn om een shopmanual aan te schaffen.
Als alternatief kan je ook hier even kijken http://www.autozone.com/autozone
Even jezelf aanmelden en dan jouw auto selecteren.



Alfred
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by johnny »

als je de motorkap open hebt zul je aan de passagierskant tegen het schutbord twee zwarte rubberen slangen zien die met slangeklemmen op twee stukjes koperen pijp vastzitten dat is het radiatortje....
als je ze lostrekt kun je die twee slangen d.m.v. een passend stukje pijp en twee klemmetjes aan elkaar maken en kun je gewoon rond blijven rijden zonder kachel en kun je het kachelradiatortje uitbouwen, is wel een gepiel en geklier om het eruit te halen....
Dinant MK III
Posts: 1181
Joined: Tue Aug 24, 2004 6:43 pm

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by Dinant MK III »

Zie foto . . . . . . . . . . \ hier /

Image
kn@pestaart
Posts: 3012
Joined: Thu Jun 03, 2010 11:01 am

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by kn@pestaart »

Geeft de temp.meter wel aan dat ie warm wordt? Zo niet, is je thermostaat stuk...
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by Cutlass Supreme 1978 »

De temp. meter geeft idd aan dat de motor lekker warm wordt. De slangen die aan het kacheltje vast zitten zijn ook op temperatuur... Dat kacheltje komt 'ie er langs de motor kant uit of moet die binnenlangs los gemaakt worden??? Heb er alleen ff snel naar gekeken, ga er vanavond mee aan de slag denk.. Alvast bedankt voor al jullie tips en hulp!!!!
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by johnny »

Cutlass Supreme 1978 wrote: Dat kacheltje komt 'ie er langs de motor kant uit of moet die binnenlangs los gemaakt worden???

denk dat je aan beide kanten kunt gaan zitten klieren, in het motorcompartiment gaat het nog wel maar onder het dash is het echt onhandig klooien.....met een beetje geluk kun je alles vanonder de motorkap loskrijgen maar als bijv. de boutjes waar het mee vastzit mee gaan draaien moet je langsonder het dashboardkastje gaan prutsen...

edit : ja, het komt er langs de motorkant uit
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by Ranch73 »

Zit er mogelijk een kachelkraan tussen de 2 slangen?en werkt deze naar behoren als je deze bediendt?
peerke
Posts: 1081
Joined: Sun Dec 16, 2007 6:30 pm

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by peerke »

hallo,
is jou cutlass toevallig een blauwmetalic exemplaar?
kachelradiateur zit onder het raam aan de passagierszijde
vraag me af of het dat is
misschien is de thermostaat niet zo goed
groeten
Big Alf
Posts: 2574
Joined: Fri Dec 16, 2005 1:07 am

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by Big Alf »

peerke wrote:hallo,
is jou cutlass toevallig een blauwmetalic exemplaar?
kachelradiateur zit onder het raam aan de passagierszijde
Zit ie bij een andere kleur op een andere plaats :D :D :D :D



Alfred
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by Cutlass Supreme 1978 »

mijn cutlass is idd licht blauw zilver metallic, vanwaar die vraag?? Ben net bezig geweest met die kachel, maar het lijkt erop dat ik de gehele airco unit ook moet demonteren om bij de kachel te kunnen komen, weet iemand of dit klopt?? Al met al toch een leuk klusje, mooi hoe alles toen de tijd is gebouwd, lekker degelijk en simpel!!

Ik krijg het niet voor elkaar om een foto van de auto erbij te doen.....
country squire
Posts: 506
Joined: Mon Sep 15, 2008 9:44 pm

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by country squire »

Als je de foto van Dinant bekijkt zie je een zwart kunstof behuizing.
Die zit met klemmetjes en schroefjes vast, als je de bovenkant lospeutert, er zit vast ook nog kit tussen,
zie je o.a de kachel radiator zitten, die met die koperen aansluitingen.
Die moet er via het motorkompartiment uit, zit niet onder je dash.
Maar voor dat je dat gaat doen, de schuiven op je control panel, hebben slangetjes en kabels.
De slangen bedienen onder vaccuum balgen, die wederom kleppen openen.
Als je geluk hebt ligt je probleem daar en is er een vaccuumslang lek!
Dan gaan de kleppen niet open en komt er ook geen warme lucht naar binnen.
Ik neem aan dat je kachelventilator gewoon werkt?
Dat controlpanel gaat er makkelijk uit.
Het nephouten frontje zit met 4 veerklemmetjes in je dash, kun je voorzichtig losmakken en eruit trekken.
Dan kun je het controlpanel eruit schroeven en bekijken.

Suc6, grtz. Jos
Cutlass Supreme 1978
Posts: 60
Joined: Tue Dec 14, 2010 10:35 am

Re: Cutlass Supreme 1978 Defecte heater??

Post by Cutlass Supreme 1978 »

Bedankt voor de tip Jos, gelijk ff nagekeken echter als ik het contact aan heb en ik haal de hendel over van defog naar heater hoor ik duideliik een klep gaan. tussen heater en vent hoor je dit niet maar als ik hem dan naar airco schuif hoor ik het weer wel... en dan tussen de 3 standen in airco mode weer niet. ook achter het dash kastje gekeken en daar lijkt ook alles in orde te zijn, de kabels lopen soepel en de luchtslangetjes zien er ook goed uit. ik denk toch dat het dan in de kachel zelf, zit er niets anders op dan een paar uurtjes te moeten sleutelen om er bij te komen. Keep you posted.
Post Reply